Wykorzystanie internetu oraz narzędzi w nim dostępnych w celach biznesowych to nadal temat, o którym wielu przedsiębiorców nie wie nic albo opiera swoje zdanie o niewłaściwe informacje.

Prowadzi to z kolei do tego, że wiele osób, które z powodzeniem mogłyby wykorzystać internet do rozwijania biznesu dzięki internetowi:

  • nie robi tego (bo nie wiedzą jak) lub
  • robi to w niewłaściwy sposób (bo opierają się o niewłaściwe informacje)

Dlatego w tym artykule chciałbym podzielić się pewnego rodzaju planem działania, który można wykorzystać do promocji dowolnej oferty.

Jest to wiedza, jaką ja zdobyłem i którą ja wykorzystuję na co dzień, natomiast dzielę się nią po to, żeby osoby, które chcą wykorzystać internet w celach biznesowych, mogły zabrać się za to w odpowiedni sposób.

WAŻNE: Nie jestem jednocześnie w stanie nikomu, niczego zagwarantować, ponieważ każdy z nas jest odpowiedzialny za swoje rezultaty. Tak samo więc jak mi nikt nigdy niczego nie zagwarantował, tak teraz ja niczego nie gwarantuję Tobie – osobie, która czyta te słowa. Wiem jednocześnie z autopsji, że wykorzystanie tych informacji w praktyce może przynieść dobre, bardzo dobre i wyśmienite efekty.

Mam więc nadzieję, że wykorzystanie tego, o czym tutaj się dowiesz, pozwoli Ci z powodzeniem rozwijać Twój biznes dzięki internetowi.

Zaczynajmy więc…

 

#1. Zacznij budować listę adresową

Dla mnie jest to jeden z najważniejszych kroków w marketingu internetowym. Kiedyś nauczyłem się, że jest on tak istotny, że listę warto jest budować nawet wtedy, kiedy jeszcze nie wiemy co chcemy sprzedawać i osobiście zgadzam się z tym.

Ty już jednak wiesz co chcesz promować, więc teraz sprawą bardzo ważną jest zrozumieć w oparciu o co zacząć budować listę adresową.

Najprostsza odpowiedź to: Problemy i potrzeby potencjalnych klientów.

Nikogo nie obchodzi jak świetny mamy produkt czy usługę dopóki nie odniesiemy się do problemów i potrzeb osoby, która potencjalnie może być nim zainteresowana.

Dlatego też…

… budowanie listy adresowej musi być oparte o wartość.

Wartość, czyli informację, która może pomóc potencjalnemu klientowi rozwiązać problem lub osiągnąć korzyść, niezależnie od tego czy finalnie skorzysta z oferty.

Wartość taka może mieć formę:

  • tekstu czyli pliku PDF
  • audio w postaci mp3
  • video

Aby lepiej to zobrazować, posłużmy się przykładami…

 

Montaż i serwis klimatyzacji

Załóżmy, że zajmujesz się montażem i serwisem klimatyzacji w mieszkaniach, domach i biurach.

W takiej sytuacji możliwą wartością byłby np. raport w postaci PDF, pt. „7 najlepszych klimatyzacji do Twojego domu/biura”.

Umieściłbyś w nim informacje o swojej firmie i doświadczeniu, które pozwala Ci wskazać na najlepszy wybór klimatyzacji.

Tą samą informację możesz przedstawić też w postaci video, jeśli nie masz oporu przed kamerą lub jeśli zwyczajnie nie lubisz pisać.

 

Mechanika samochodowa

W tym przykładzie informacją, którą możesz oddać w zamian za adres e-mail, może być raport PDF, pt. „7 niezbędnych czynności, które sprawią, że Twój samochód będzie zawsze jak nowy”.

Pamiętaj, że to tylko przykłady teoretyczne ale moim celem jest przede wszystkim wskazać na pewne pomysły natomiast eksperci w swoich dziedzinach doskonale będą wiedzieć o czym można napisać.

 

Suplementy diety

Zdrowy styl życia to temat bardzo szeroki i jednocześnie modny a suplementy diety stanowią jego istotną część.

Niemniej jednak zdecydowana większość osób zaczyna promocję od wychwalania produktów, które sprzedają, co może nie jest niewłaściwe ale na pewno mało skuteczne.

W moich oczach i na podstawie mojej wiedzy, najlepiej taką promocję zacząć od darmowej wartości, jak np. „5 witamin, bez których Twój organizm zacznie chorować” albo „7 owoców i 7 warzyw, bez których trudno być zdrowym”.

 

Zauważ proszę, że w każdym z tych teoretycznych przykładów realizowane są dwie rzeczy. Potencjalny klient (człowiek, który mniej lub bardziej interesuje się konkretnym tematem):

  • poszerza swoją wiedzę a więc będzie mieć więcej powodów, dla których może skorzystać z oferty
  • otrzymuje informację, którą może wykorzystać niezależnie od tego czy później kupi cokolwiek od Ciebie

 

Mając gotową wartość, kolejnym krokiem jest zbudowanie strony przechwytującej, która w założeniu ma dawać człowiekowi, który na nią wejdzie, prosty wybór:

  • podaje swój adres e-mail aby pobrać stworzoną wartość
  • opuszcza stronę

Na rynku jest dzisiaj wiele narzędzi, które sprawiają, że zbudowanie takiej strony jest … proste. Owszem, nie musi być to łatwe, jeśli z tego typu oprogramowaniem mamy do czynienia po raz pierwszy.

Niemniej jednak dzisiaj nie trzeba znać się na html’u, php, grafice i innych dziwnie brzmiących sprawach.

Tym, co jest niezmiernie ważne na takiej stronie to jej treść, która ma zachęcić do wypełnienia formularza. O tym jak taką treść stworzyć i o jakie słowa oprzeć, możesz dowiedzieć się chociażby w kursie „Podstawy Copywritingu”, na który możesz zapisać się tutaj.

Krok pierwszy jest już gotowy. Co dalej?

 

#2. Stwórz kolejkę maili w autoresponderze

Autoresponder to oprogramowanie, które będzie obsługiwać te osoby, które na stronie przechwytującej wypełniły formularz.

Pierwszą wiadomością, jaką otrzyma każdy subskrybent zapisany na listę, powinna być wiadomość powitalna wraz z linkiem do stworzonego raportu PDF, audio lub video.

Co później?

Później dobrze jest kontynuować kontakt i budowanie relacji poprzez … dalsze dostarczanie wartości czyli dostarczanie czegoś, o czym wcześniej nie mówiliśmy a co będzie miłą niespodzianką dla potencjalnego klienta.

W każdej branży istnieje masa problemów i potrzeb ze strony potencjalnych klientów, do których można się odnieść, co jednocześnie będzie wartościową informacją w oczach ludzi, którzy już na naszej liście są.

Następna sprawa to wiadomości sprzedażowe, czyli takie, które mają zachęcić potencjalnego klienta do zakupu. Możesz zachęcić potencjalnych klientów do zakupu, dając w ich ręce np. jednorazowy kupon rabatowy, który jest aktywny przez krótki czas (technicznie może być potrzebna pomoc kogoś, kto wykona to dla Ciebie).

Zauważ proszę, że dostarczając wartość, sprawiłeś, że:

  • ludzie mają większą wiedzę a więc są bardziej świadomi tego, czy potrzebują Twojego produktu/usługi
  • jesteś postrzegany jako fachowiec w swojej dziedzinie

Stworzona wartość w postaci tekstu, audio lub video, strona przechwytująca oraz kampania mailowa to namiastka systemu biznesu w internecie. Więcej o tym jak taki system stworzyć, możesz zobaczyć w kursie „Twój System Biznesu”.

 

#3. Skieruj ruch na stronę przechwytującą

Jeśli wiesz, kto może być Twoim klientem, masz gotową wartość i stworzoną kampanię w autoresponderze, to czas skierować do strony przechwytującej potencjalnych klientów.

Najszybciej zrealizujesz to poprzez płatną reklamę np. na Facebook’u, gdzie możesz wybrać grupę docelową opierając się o:

  • miejsce zamieszkania
  • wiek
  • płeć
  • zainteresowania

Możesz więc dokładnie określić do kogo kierujesz swój przekaz a im lepiej i konkretniej określisz swoją grupę, tym lepsze mogą być efekty.

WAŻNE: Podstawową sprawą w tym momencie jest to, żeby ustawić kampanię testową i obserwować jej wyniki. W przypadku wspomnianej kampanii na Facebooku dobrze jest przeznaczyć niewielki budżet i w ten sposób sprawdzić, czy kampania generuje:

  • subskrybentów
  • klientów

Jeśli nie, to konieczne jest wprowadzanie i monitorowanie uzyskiwanych efektów do momentu, kiedy uznasz, że są on satysfakcjonujące.

Jedną z osób, od których możesz nauczyć się tworzenia kampanii reklamowych i obniżania kosztów reklamy jest Daniel Bossy, który … zna się na rzeczy. Jeśli chcesz sprawdzić czy jest to ktoś, kto może Ci pomóc, to odwiedź jego stronę: http://DanielBossy.pl.

 

Innym sposobem, dzięki któremu możesz zacząć generować ruch jest w moich oczach systematyczne tworzenie treści a tę czynność można realizować np. poprzez odpowiednio zbudowany blog.

Mówiąc „odpowiednio zbudowany” mam na myśli taką jego strukturę, która pozwala budować listę adresową bo – jak już wiesz – jest ona bardzo ważna.

Jeśli z kolei chodzi o systematyczne tworzenie treści, to tutaj już musisz samemu określić jak często możesz i chcesz to robić. Codziennie, co 3 dni, raz w tygodniu – decyzja należy do Ciebie.

Blog to naturalnie nie jest jedyny sposób tworzenia treści, bo taką można tworzyć również m.in.:

  • na Facebook’u w postaci tekstu, video albo transmisji na żywo
  • na YouTube w postaci video

Niezależnie jednak od tego jaką formę będzie mieć tworzona przez Ciebie treść, ważne, żeby finalnie wspierała Cię ona w budowaniu Twojej listy adresowej.

WAŻNE: W przypadku tworzenia treści, nie wystarczy jej tylko stworzyć ale także wypromować we właściwych miejscach, jak np. media społecznościowe, o czym więcej możesz przeczytać tutaj: Jak we właściwy sposób promować swój biznes w mediach społecznościowych.

Kiedy już wiesz jak generować ruch i kiedy wyniki Cię zadowalają, czas przejść do ostatniego kroku…

 

#4. Nie przestawaj kontaktować się z ludźmi na Twojej liście

Załóżmy, że na 100 nowych osób na liście, 10 staje się Twoimi klientami w przeciągu miesiąca.

Co więc z pozostałymi 90-cioma? Czy przestają być ważni, ponieważ nie kupili tego co oferowałeś?

Kilka lat temu nauczyłem się, że nie każdy jest gotowy do podjęcia decyzji o zakupie teraz i że potrzeby ludzi zmieniają się.

Oznacza to tyle, że to, że ktoś dzisiaj nie kupił od Ciebie tego co oferujesz, nie oznacza, że nie kupi za kwartał, rok, czy kilka lat.

Na podstawie własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że…

…czasami ktoś stawał się moim klientem w pierwszym dniu po zapisie na listę a czasami po … 4 latach.

Dla mnie jest to dowód, że potrzeby ludzi się zmieniają i że moment podjęcia decyzji o zakupie może być oddalony w czasie na miesiące lub lata.

Z tego też względu tak ważne jest utrzymywanie kontaktu z ludźmi na liście.

Jak?

Według mnie najlepiej poprzez systematyczne dostarczanie wartości.

Jak?

Np. poprzez tworzone treści na blogu.

To właśnie owe dostarczanie wartości sprawiło, że ktoś stał się moim klientem po roku, 2 latach czy 4 latach. Gdybym nie utrzymywał kontaktu, nie byłoby szans na taki efekt.

 

Podsumowanie

Zabierzmy więc wszystkie 4 kroki raz jeszcze aby w dużym skrócie zobaczyć jak zabrać się za promocję dowolnej oferty dzięki internetowi.

  1. Budowanie listy adresowej poprzez stworzenie wartości czyli informacji, która potencjalnemu klientowi pozwala rozwiązać problem lub osiągnąć korzyść, niezależnie od tego czy finalnie skorzysta z oferty. Owa wartość może mieć postać tekstu (pdf), audio (mp3) lub video. Aby lista mogła być budowana, koniecznością jest stworzenie prostej strony przechwytującej, na której potencjalny klient będzie mógł podać adres e-mail, co pozwala na kontakt.
  2. Kampania mailowa w autoresponderze, dzięki której możliwe jest pogłębienie relacji poprzez dalsze dostarczanie wartości i przedstawienie oferty.
  3. Skierowanie ruchu na stronę przechwytującą, dzięki np. płatnej reklamie na Facebook’u lub systematycznemu tworzeniu treści i promocji tej treści we właściwych miejscach (np. media społecznościowe). Ważne przy tym jest to, żeby w przypadku płatnych kampanii reklamowych najpierw przeprowadzić testy i sprawdzić czy efekty nas zadowalają.
  4. Stały kontakt z potencjalnymi klientami – to, że ktoś nie kupił od Ciebie dzisiaj, nie oznacza, że nie zdecyduje się na to za rok. Aby jednak mogło to mieć miejsce, konieczny jest systematyczny kontakt a ten świetnie jest utrzymać dzięki dostarczaniu wartości czyli dzieleniu się tym co w oczach klienta pomoże mu rozwiązać problem lub osiągnąć korzyść.

 

Pomocne informacje

W tym artykule podjętych zostało kilka kwestii. Dlatego też poniżej znajdziesz linki, pod którymi będziesz mógł zgłębić lepiej każdy z poszczególnych kroków.

Sekrety Budowania I Zarządzania Listą Adresową, Aby Generowała Ogromne Zyski Przez Lata

Jak W PROFESJONALNY sposób budować w internecie listę potencjalnych klientów i partnerów biznesowych

10 błędów, których musisz UNIKAĆ jeśli chcesz zarabiać pieniądze dzięki blogowi

Jak mieć zawsze pomysły na wpis na blogu (prosty sposób)

O czym pisać na blogu aby rozwijać swój e-biznes

Zobacz zanim zaczniesz wykorzystywać blog w e-biznesie

Dlaczego codzienne blogowanie pozwala osiągać wyniki w e-biznesie

Jak błyskawicznie i tanio zbudować dochodową listę adresową nawet jeśli nie masz o tym zielonego pojęcia

Twój System Biznesu w Internecie

Podstawy Copywritingu

Mam nadzieję, że te informacje okażą się dla Ciebie pomocne i że z ich pomocą będziesz sukcesywnie rozwijać swój biznes dzięki internetowi.

Wiem jednocześnie, że wiele z tego co tutaj przeczytałeś, może okazać się skomplikowane i niezrozumiałe. Jeśli tak właśnie jest to zadaj swoje pytanie w komentarzach poniżej lub skontaktuj się ze mną tutaj. Postaram się odpowiedzieć najlepiej jak będę potrafił.

Zostaw również swoją opinię w komentarzach na temat tego co przeczytałeś (niezależnie od tego czy zgadzasz się z tym, czy nie) i podziel się tym postem z innymi, jeżeli uznasz, że warto to zrobić.

 


Michał Kidziński
Blog „Przyciągający Marketing”

P.S. Jeżeli chcesz zarabiać w internecie ale nie wiesz jak zacząć, to kliknij tutaj aby poznać 3 kluczowe elementy w marketingu internetowym.