Istnieje szansa, że wiesz już jak ważne jest wyznaczanie celów.

Być może o tym czytałeś, słuchałeś albo oglądałeś materiały video.

Tego nie wiem ale pamiętam, jak kilka lat temu, na spotkaniu, w którym uczestniczyłem, osoba występująca na scenie powiedziała:

„Teraz wszyscy wiecie, że wyznaczanie celów jest ważne ale ja wiem, że maksymalnie połowa z was faktycznie to zrobi po powrocie do domu. Nie wiem dlaczego tak się dzieje ale wiem, że tak właśnie będzie.”

Cytuję te słowa, ponieważ jest jasne, że większość z nas nie robi tego. Nie wyznaczamy sobie celów z różnych powodów.

Czasami lekceważymy istotę tego zadania…

Czasami obawiamy się, że pomimo ich wyznaczenia, nie uda nam się zrealizować to co sobie zaplanowaliśmy…

Powodów tego stanu rzeczy jest naturalnie więcej ale myślę, że o wiele bardziej istotne jest zrozumieć…

…dlaczego wyznaczanie celów jest ważne?

W świetnej książce, pt. „Nowa psychocybernetyka” Maxwell Maltz porównuje nasz umysł a konkretniej – naszą podświadomość – do systemu w rakiecie samonaprowadzającej.

System ten polega jednak na tym, że aby mógł działać, musi mieć podany konkretny cel. Kiedy taki cel zostaje do niego wprowadzony, system ten stale i na bieżąco koryguje lotem rakiety aby dotarła we wskazane miejsce.

Podobnie jest z naszym podświadomym umysłem.

Jest on świetny w odnajdywaniu odpowiednich źródeł informacji, możliwości czy osób, dzięki czemu możliwe jest dotarcie do wcześniej wyznaczonego celu.

No właśnie – cel musi zostać wyznaczony wcześniej i możliwie jasno określony. W przeciwnym razie pewne jest to, że…

 

…jeśli nie wiemy, czego chcemy to mamy gwarancję, że to zdobędziemy.

 

Jak wyznaczać cele?

Na ten temat powstało wiele informacji oraz „instrukcji” więc nie sposób jest wybrać jedną i najlepszą a ja zdecydowałem podzielić się tutaj czymś, czego nauczyłem się od – w moich oczach – świetnego eksperta w dziedzinie marketingu internetowego – Davida Wooda.

Przedstawił on pewien proces, który pozwala na określenie jasnych i klarownych celów, które dla naszego umysłu będą realne.

Chodzi mi o to, że czasami, kiedy już wyznaczamy swoje cele, piszemy o rzeczach, których nasz umysł nie potrafi zaakceptować.

Dla przykładu, cel finansowy w postaci zarobków rocznych na poziomie 1.000.000zł dla kogoś, kto aktualnie zarabia 50.000zł rocznie, może być czymś nierealnym.

Innym przykładem może być przebiegnięcie maratonu w czasie poniżej 2,5 godziny dla kogoś, kto jeszcze nigdy maratonu nie przebiegł.

Nie, nie ma nic złego w tym, że ktoś taki właśnie takie cele sobie stawia. Bardziej chodzi o to, żeby przed osiągnięciem takich celów postawić sobie mniejsze i takie, które będą akceptowalne przez podświadomość.

W tym celu właśnie pomocna może się okazać…

6-stopniowa formuła wyznaczania jasnych celów

#1. Określ czego chcesz

W pierwszym kroku chodzi o przedstawienie takiego życia, jakie chcesz prowadzić. Pomocne w tym mogą okazać się te pytania:

Gdzie chcesz mieszkać? Jak chcesz spędzać swój dzień? Czym chcesz się zajmować? Ile pieniędzy potrzebujesz, żeby prowadzić takie życie? Dlaczego chcesz tego wszystkiego?

Zauważ, że w tym kroku ustalasz nie tylko to czego chcesz ale także to, ile pieniędzy potrzebujesz, żeby prowadzić swój wymarzony styl życia i często może się okazać, że będzie to o wiele mniej, niż wstępnie mogłeś zakładać, zanim faktycznie policzyłeś.

W tym kroku chodzi chodzi również o to, żeby opisać wszystkiego tak jasno, żeby inna osoba po przeczytaniu tego była w stanie wyobrazić sobie wszystko tak jakby to było prawdą.

Określ także dokładną datę osiągnięcia tego, o czym napisałeś.

 

#2. Uzyskaj jeszcze większą jasność

Skoro wiesz już czego konkretnie chcesz, przyszedł czas na to, żeby Twoja wizja stała się jeszcze bardziej jasna i szczegółowa.

Dla przykładu, osiągnięcie finansowej niezależności jest możliwe do osiągnięcia na wiele sposobów.

Dla jednych będą to nieruchomości, dla innych biznes tradycyjny, dla jeszcze innych biznes w internecie albo marketing sieciowy. Dlatego też tak istotne jest to, żeby wybrać ten właściwy dla siebie sposób.

Kolejna sprawa jest z kolei taka, że każdy sposób dotarcia do finansowej niezależności zawiera w sobie czynności, których nie chcemy robić oraz te, które robić chcemy.

Świetnym przykładem może być biznes w marketingu sieciowym…

Tradycyjna metoda na jego budowanie (dzięki której powstało wielu milionerów) opiera się o budowanie listy osób, które znamy i które poznamy w przyszłości a następnie na dzwonieniu do tych osób i umawianiu się na spotkanie „jeden na jeden” bądź w większym gronie ludzi.

Nie każdy jednak chce właśnie tak budować ten biznes.

Nie każdy chce kontaktować się w tej kwestii z członkami rodziny, przyjaciółmi czy znajomymi. Nie każdy również chce dzwonić i spotykać się w domach lub restauracjach aby przedstawiać możliwość współpracy.

Alternatywą może być wykorzystanie internetu oraz narzędzi w nim dostępnych aby budować listę, budować relację i przedstawiać ofertę (mogą to również robić ludzie, którzy w „tradycyjnym” MLMie osiągnęli sukcesy, o czym mówię tutaj).

W tym kroku ważne jest więc ustalić w szczegółach to wszystko co pozwoli nam dotrzeć do celu z punktu #1.

 

#3. Stwórz listę dostępnych zasobów

Pewne jest to, że masz już zasoby, które mogą być pomocne w drodze do Twoich celów. Dlatego też tak ważne jest aby wypisać je wszystkie. To przykładowo mogą być:

– palące pragnienie
– wiedza
– doświadczenie
– umiejętności
– pieniądze
– lista adresowa
– strona internetowa
– itd.

Wypisz wszystko to, co przyjdzie Ci do głowy.

 

#4. Stwórz listę zasobów, których jeszcze nie masz

Jest sprawą jasną, że istnieją zasoby, których możesz jeszcze nie posiadać a które mogą Ci pomóc osiągnąć Twoje cele. Zauważ jednak proszę, że mówimy tutaj o tym czego jeszcze nie masz a co możesz mieć w bliższej lub dalszej przyszłości.

Zastanów się więc i zrób listę wszystkiego tego, czego w tej chwili nie masz a co może być dla Ciebie pomocne.

 

#5. Stwórz makro-strategię

Skoro wiesz już czego chcesz i dzięki czemu chcesz to osiągnąć, czas przyszedł na to, żeby stworzyć makro-strategię, która opiera się o ustalenie dużych elementów.

Dla przykładu, jeśli chcesz osiągnąć swoje cele dzięki marketingowi internetowemu, to możesz potrzebować:

– strony internetowej (bloga)
– listy adresowej
– źródła ruchu
– systemu sprzedażowego

 

#6. Stwórz mikro-strategię

Mając już stworzoną makro-strategię, czas przejść do szczegółów na temat każdego z wymienionych wcześniej dużych jej elementów.

Kierując się więc tym, co napisałem wyżej, musisz zdecydować:

– jaką konkretną strategię blogowania będziesz wykorzystywać
– jaką konkretną strategię budowania listy adresowej będziesz wykorzystywać
– jaką konkretną metodę generowana ruchu będziesz wykorzystywać
– z jakiego systemu sprzedażowego będziesz korzystać

To wszystkie 6 kroków, które – mam nadzieję – pozwolą Ci wyznaczyć jasne cele i co bardzo ważne – osiągnąć je możliwie jak najszybciej.

Uważasz ten wpis za wartościowy i pomocny? W takim razie podziel się nim dalej i zostaw swoją opinię w komentarzach poniżej.

 


Michał Kidziński
Blog Przyciągający Marketing”

P.S. Jeśli zależy Ci na tym, żeby zarabiać pieniądze dzięki internetowi, kliknij tutaj i zobacz zupełnie za darmo jakich 3 kluczowych elementów potrzebujesz.