Jeśli pierwszy raz spotykasz się ze słowem copywriting, pozwól, że posłużę się informacją, jaka na ten temat widnieje w Wikipedii:

Copywriting (ang.) – pisanie tekstów do publikacji i sloganów reklamowych.

Copywriting to etap artystyczny w tworzeniu reklamy. Copywriter bierze udział w całym procesie jej kreowania, najczęściej pisząc teksty oraz scenariusze spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery) oraz teksty dla stron internetowych, broszur reklamowych, ulotek itd. Copywriter powinien znać potrzeby konsumentów oraz ich zachowania, sztukę perswazji i cechować się zarówno oryginalnością, jak i pomysłowością.

Współcześnie copywriting to już nie tylko tworzenie treści typowo reklamowych, scenariuszy itd. – to również tworzenie tekstów dla powstających i już istniejących stron internetowych, tworzenie artykułów tematycznych a także pozycjonujących.

Dla mnie osobiście copwyriting to sztuka komunikacji z drugim człowiekiem za pomocą słowa pisanego a więc kluczowa umiejętność w każdym biznesie, ponieważ to właśnie od jakości komunikacji z innymi ludźmi bardzo wiele zależy.

W mojej ocenie również umiejętność copywritingu jest jedną z najważniejszych umiejętności marketerów internetowych, ponieważ to od niej bezpośrednio zależy czy ktoś zdecyduje się wyciągnąć portfel z kieszeni i opłacić zamówienie.

Niezależnie bowiem od tego co promujesz, musisz w jakiś sposób przedstawić swoją propozycję i na tym w wielkim uogólnieniu polega copywriting.

Jest jednocześnie jasne, że to czy ktokolwiek zdecyduje się z Twojej oferty skorzystać, zależy od tego, czy w ogóle przeczyta o tym co masz do zaoferowania.

Dlatego też w tym poście przedstawię Ci 6 zasad, które możesz wykorzystać, kiedy:

– piszesz maila do listy adresowej
– tworzysz stronę sprzedającą
– tworzysz prezentację na webinar
– piszesz „scnariusz” video sprzedażowego (np. w formie slajdów)

Ja sam nauczyłem się tych zasad od kogoś, kogo bardzo cenię, kto zarabia wyjątkowe pieniądze w marketingu internetowym i kto po prostu wie o czym mówi.

Gotowy? Przejdźmy więc do rzeczy…

 

Zasada #1: Pisz tak jak mówisz

Dla wielu osób to wyda się nonsensem ale świat copywritingu nie jest światem lekcji języka polskiego.

Tak naprawdę wszystko tutaj zależy więc od tego jakiego rodzaju osobą jesteś.

Kiedy więc piszesz tekst (jakikolwiek) bądź sobą i udawaj, że rozmawiasz z bardzo dobrym znajomym. Używaj takich słów i sformułowań, jakich użyłbyś w rozmowie (z zachowaniem kultury osobistej).

 

Zasada #2: Skupiaj się mniej na gramatyce, więcej na łatwości czytania

Ten punkt łączy się z pierwszym, ponieważ w zależności od Twojego stylu bycia i mówienia, zależeć będzie to, jak będzie wyglądać Twój tekst.

Miej jednocześnie na uwadze, że najważniejsze jest przede wszystkim to, żeby Twój odbiorca chciał przeczytać to co napisałeś.

Nie chodzi więc o to, żeby Twój tekst zasłużył na ocenę celującą z języka polskiego z powodu braku błędów gramatycznych ale o to, żeby osoba go czytająca czytała go z przyjemnością.

 

Zasada #3: Dużo białej przestrzeni

Pozwól, że o coś Cię zapytam…

Czy kiedykolwiek czytałeś książkę napisaną w taki sposób, że całe jej strony są pokryte potokiem słów? Jak dla Ciebie czyta się tego typu tekst?

Ciężko, prawda?

Dlatego unikaj takiego efektu w tym co piszesz.

Rób częste przerwy pomiędzy zdaniami lub zestawami zdań, ponieważ w ten sposób ułatwiasz życie ludziom czytającym Twoją ofertę.

 

Zasada #4: Fakty mówią, historie sprzedają

Każdy z nas robi chyba ten sam błąd i skupia się nad cechami produktu, który oferuje.

Nie zrozum mnie źle. To co oferujesz jest ważne ale cechy produktu czy to jak wspaniały jest Twój plan marketingowy nigdy nie będą tak dobrze wpływać na podjęcie przez ludzi decyzji jak historia, kogoś kto osiągnął konkretny efekt lub poczuł się lepiej dzięki temu, że skorzystał z Twojego produktu.

Kiedy opowiadasz taką historię, część odbiorców zacznie utożsamiać się z postacią w tej historii (którą przecież możesz być również Ty) chcąc odnieść podobną korzyść lub poczuć się podobnie (lepiej, wyjąkowo, szczególnie).

Dla przykładu, jeśli promujesz produkt, który wspomaga zrzucenie wagi, masz dwa wyjścia:

– mówić o jego składzie i o tym jak działa on na tkankę tłuszczową i jakie reakcje dzięki temu zachodzą (co jest faktem ale jednocześnie czymś nudnym)

– opowiedzieć historię człowieka (Ciebie lub Twojego klienta) który po X czasie zrzucił Y kg., dzięki czemu ludzie zaczęli traktować go lepiej, on sam zaczął się lepiej czuć i spać a seks zaczął sprawiać mu więcej przyjemności

Która wersję wybierzesz? Którą chcesz. Pamiętaj jednak, że historia działa zawsze lepiej niż fakty.

 

Zasada #5: Bądź odważny

Musisz mieć swoje zdanie i mieć odwagę aby przedstawić je publicznie.

Próby zadowolenia wszystkich to nie jest dobry pomysł na rozwijanie jakiegokolwiek biznesu i jest jasne, że nie jest możliwe, aby 100% osób patrzyła na Ciebie przyjaznym okiem, niezależnie od tego co promujesz.

Nie obawiaj się więc opinii innych, zwłaszcza tych negatywnych, ponieważ takowe zawsze się znajdą ale Ty jako ktoś kto ma swoje zdanie, przyciągniesz do siebie ludzi, którzy będą się z Tobą zgadzać i będą również gotowi zostawić u Ciebie swoje pieniądze.

 

6. Daj wyraźne wezwanie do działania

Jak reagujesz na słowo „sprzedaż”?

Jesteś niepewny? Dziwnie się czujesz (nieswojo)? Ściska Cię w żołądku? Obawiasz się tego słowa?

Widzisz, tak się jakoś składa, że większość z nas ma z tym problem i dlatego większość z nas nie ma wyników w biznesie.

Czy zauważyłeś jednak, że zdecydowanie inaczej polecamy komuś jakiś produkt, kiedy sami nic z tego nie mamy a zdecydowanie inaczej zachowujemy się, kiedy za dokonaną sprzedaż mamy dostać prowizję?

Dziwne, prawda?

Tak czy inaczej, stosuj wyraźne wezwanie do działania, niezależnie od tego czy jest to:

– zapisanie się na listę adresową
– zakup produktu/usługi lub przyłączenie się do współpracy z Tobą

Jest to ważne z jednego powodu:

Jeśli nie powiesz ludziom tego, co chcesz żeby zrobili, to nie zrobią nic.

Miej to na uwadze i nie bój się mówić o tym, czego oczekujesz od Twojego odbiorcy.

Nie zabije Cię za to tylko po prostu powie „nie” na Twoją propozycję.

Mam nadzieję, że te 6 zasad pomoże Ci osiągać lepsze efekty.

Jeśli z kolei chcesz wejść na wyższy poziom w dziedzinie copywritingu, zapisz się na 8-tygodniowy kurs „Podstawy Copywritingu”.

Dzięki temu co tydzień otrzymasz jedną lekcję na konkretny temat a to pozwoli Ci lepiej zrozumieć JAK i CO robić aby Twoje wyniki były coraz lepsze.

Kliknij i zapisz się na kurs „Podstawy Copywritingu” tutaj

Ja z kolei życzę Ci, żeby Twoje efekty dzięki rozwijaniu się w copywritingu były lepsze niż te, które chciałbyś osiągnąć.

 


Michał Kidziński
Blog „Przyciągający Marketing”